Deși nu se discută în detaliu despre acest aspect, el este cunoscut de către fiecare persoană în parte. Este evident – în perioada carantinei globale de COVID19, situația economică în domeniul comerțului online (e-commerce) a fost din ce în ce mai bună. Oamenii au realizat că utilizarea tehnologiilor moderne sunt mai necesare ca oricând – sau chiar obligatorii!
Cu toții eram obligați să stăm în casă, dar viitorul nu părea să arate chiar atât de negru, fiindcă nevoile oamenilor au putut fi satisfăcute imediat prin intermediul internetului. De la acte la contactul cu instituțiile financiare sau de stat și până la mâncare ori contractarea unor tipuri de servicii – toate au putut fi obținute, bifate, rezolvate.
Războiul din Ucraina și legătura cu comerțul online
În acest caz al unei altfel de crize, viitorul pare sumbru. Doar pentru unii. Implicit intervine reticența și clientul, care deja se gândea de două ori dacă să ofere 700 RON pentru un nou telefon mobil sau 3500 RON pe o nouă mobilă, în această perioadă de incertitudine se gândește chiar de zece ori la asta! În mare măsură, potențialul client renunță la decizia de cumpărare dacă produsul în cauză suportă amânare. Telefonul actual încă funcționează, deși mai greu, iar mobila nouă mai poate aștepta puțin, nu-i așa?
Orice companie care obține marjă mare de profit din segmentul de comerț online simte astăzi o scădere, fie considerabilă, fie mai mică, indiferent de nișa în care activează. Unele firme se panichează sugerând modificări, cercetări sau investiții urgente… Dar e GREȘIT.
Principalul motiv al scăderii constă în cele scrise mai sus, și nu putem face nimic ca să schimbăm toate acestea. Este greșit să mărim bugetul unei campanii publicitare în această perioadă. Rezultatele nu vor fi mai bune, mai mult, vor apărea mai deloc atât timp cât există această incertitudine în piață.
Dacă magazinele online care realizau de obicei rulaje lunare de sume totale cu multe zerouri simt în acest moment o scădere, de cealaltă parte companiile care au o marjă mai mică de profit din comerțul online înregistrează în acest moment un rulaj care tinde spre ZERO. Însă este un lucru absolut normal în context, care nu trebuie să panicheze pe nimeni ca business.
Debutul unui efect
Războiul din Ucraina și sancțiunile impuse Rusiei sunt cauzele debutului unui efect de domino, care este abia la început. Diferite lanțuri de aprovizionare și producție au fost, sunt sau vor fi afectate. Din istorie știm că războaiele țin ani de zile, nu o săptămână sau patru, așa că, în privința comerțului sau producției, un singur lucru este cert: nu va mai fi niciodată cum a fost!
Vizitele unor înalți oficiali americani în țara noastră și declarațiile lor publice sunt realizate intenționat pentru a diminua această panică, dar uneori acestea au un impact mai slab decât ar trebui. Indiferent cât de patriot este românul, tot are neamuri plecate în vreo țară străină mai îndepărtată și este deja pregătit să le facă o vizită în cazul în care situația de război escaladează.
Însă românul, precum se știe, are capacitatea unică de a învăța, de a se adapta și de a se putea descurca cu cât are, spre deosebire de oamenii aparținând altor popoare, care nu suportă la fel de bine un nivel mai scăzut de trai decât cel actual. Românii se adaptează foarte usor la alte principii și procedee decât cele cu care este obișnuit. Iar lucrul acesta îi oferă avantaje și motive pentru a privi lucrurile cu calm.
***
Mai multe opinii, principii și sfaturi în legătură cu comerțul online puteți citi în “Cartea despre comerț online în România”, disponibilă în librăriile online sau pe carteadesprecomertonline.ro
NOTA: Elementele descrise mai sus sunt opinia personală a autorului și nu reprezintă date oficiale ale vreunei instituții de stat sau acreditate în domeniu.